Kenalilah Allah Pada Masa Lapang
“Peliharalah Allah SWT nescaya
engkau dapati-Nya berada di hadapan engkau, menyertai dan menolong engkau. Dan
kenalilah Allah pada masa lapang, nescaya Ia akan kenal engkau pada masa susah
di kala engkau sedang menghadapi perkara sukar” ( H.R At-Tirmizi)
Kenal Allah SWT bukan sekadar mengetahui nama dan sifat-Nya,
tetapi wajib ingat serta sanggup berkhidmat kepada-Nya mematuhi segala
perintah-Nya dalam segala keadaan. Bukanlah ingatan itu pada masa susah, semasa
ditimpa kesusahan dan kesengsaraan saja, sebagaimana yang berlaku dikalangan
orang ramai dimana terdapat orang yang tergesa-gesa mengerjakan ibadat atau
doa, berjanji dan bernazar menjadi orang yang taat seandainya dia dilepaskan
dari kesusahan itu. Ini bukan dinamakan orang yang kenal Allah SWT. Orang yang
kenal Allah itu ialah yang ingat dan melakukan segala perintah Allah SWT pada
masa senang mahupun susah. Dengan begitu Allah SWT akan menolongnya pada masa
susah dan sempit.
Sebenarnya mengingati Allah pada masa senang kadangkala amatlah
sukar. Kerana seseorang dalam suasana kehidupan seperti itu akan dipengaruhi
oleh berbagai faktor kebendaan hingga membuatnya lupa kepada Allah SWT. Dengan
itu jadilah ia orang yang cuai dan lalai. Oleh itu Rasulullah S.A.W
memerintahkan agar mengingati Allah SWT dalam segala keadaan tanpa dipengaruhi
oleh factor kesusahan ataupun kesenangan.
Nabi Yunus a.s adalah orang yang tetap ingat kepada Allah pada
masa lapang. Sehingga doanya diperkenankan waktu dalam kesusahan, sesuai dengan
hadith Rasulullah SAW
“Bahawasanya barangsiapa suka
diperkenankan doanya oleh Allah pada waktu susah, maka hendaklah ia
membanyakkan doa pada waktu lapang”
Menurut satu riwayat, apabila Nabi Yunus a.s berada dalam perut
ikan, maka berkatalah malaikat : Hai Tuhanku! Inilah saudara orang yang sudah
lama terkenal dari negeri yang jauh. Maka berfirman Allah kepadanya : Tidakkah
kamu kenal dia? Berkata Malaikat lagi : Siapakah orangnya? Firman Allah :
Itulah hambaKu Yunus.
Setelah itu malaikat bertanya lagi ” HambaMU Yunus yang amalannya
selalu diangkat dan diterima dan doanya selalu diperkenankan? Jawab Allah : Ya.
Maka berkatalah malaikat : Kalau begitu hai Tuhanku, tidakkah Engkau kasihi
orang yang telah bersikap demikian itu dan engkau lepaskan dia dari
kesusahannya? Jawab Allah: Ya. Lalu dilepaskanlah Nabi Yunus dan diselamatkan
ia berkat dari baktinya kepada Allah”
Inilah yang difirmankan Allah dalam Al-Quran
“ Maka sekiranya tidak ia dari
mereka yang banyakbertasbih, nescaya tinggallah dalam perut ikan itu hingga
hari manusia dibangkitkan. Lalu Kami campakkan dia ditanah kosong dalam keadaan
sakit.” (Ash-Shaffat : 143-145)
Apa yang telah didapati oleh Nabi Yunus a.s tidaklah didapati sama
sekalipun oleh Firaun diwaktu dia sedang mengalami kekaraman di laut Qalzum,
sebagaimana yang diceritakan Allah dalam Al-Quran mengenai pengakuan
keimanannya terhadap Allah di waktu dia akan ditenggelamkan. Kepadanya Allah
berkata:
“Apakah
sekarang engkau hendak beriman padahal sesunguuhnya engkau dahulu dari golongan
derhaka dan adalah engkau dari golongan orang-orang yang berbuat kerosakkan”
(Yunus : 91)
Keimanan Firaun tidak diterima Allah disebabkan keimanan yang
dilakukan dalam keadaan terpaksan(kesusahan), sedang masa untuk membuktikannya
tidak ada pula. Maka dia mestilah binasa akibat daripada kekufuran dan kekejamannya
di masa lalu.
Salman Al-Farisi r.a , seorang sahabat utama Rasulullah SAW
meriwayatkan : Apabila
seorang lelaki selalu memohon kepada Allah di masa senang, kemudian ia
mengenali kesusahan lalu berdoa kepada Allah , maka berkatalah malaikat : “Suara
ini sudah terkenal. Maka tolonglah akan orang yang mempunyai suara itu. “
Sebaliknya, jika suaranya tidak dikenali selama ini kecuali di masa susah,
malaikat itu berkata : “ Suara itu tidak pernah dikenal, maka janganlah
ditolong akan dia”
Allah hanya akan menolong seseorang bila ia memelihara agamanya
dengan amal yang nyata sama ada di masa susah mahupun senang. Disinilah
terletak perngabdian dan kehambaan seseorang kepada Allah yang tidak luput dari
kelemahan yang menghendaki kepada pertolongan Allah sebagaimana ayat yang kita
baca dalam solat
“ Kepada Engkau kami menyembah,
dan kepada Engkau kami mintah pertolongan.”
Ayat ini mengajarkan supaya kita menyembah dan beribadat, beramal
dan bekerja, berikhtiar dan berusaha. Kemudian memohon pertolongan atau berdoa
kepada Allah dalam segala keadaan. Tidaklah ada sebarang permohonan ataupun doa
kalau tidak ada suatu usaha yang sesuai dengan doa itu, atau tidaklah erti doa
kalau tidak ada kerjanya, tidak ada amalnya.
No comments:
Post a Comment