1. Buang airbesar
2. Buang air kecil
3. Kentut
4. Tidurlelap sehingga mata
tak melihat dan telinga tak mendengar
5. Hilang akal lantaran
gila, pengsan atau mabuk
6. Istihadhoh ringan, sedang
dan berat (bagi wanita)
7. Janabah atau semua hadas
yang membatalkan mandi.
* Wudhu' itu sendiri
hukumnya sunnat dan akan menjadi wajib disebabkan perkara-perkara berikut:
a) Kerana suatu shalat yang
wajib; atau sholat ihtiyat wajib; atau sholat qodho' yang terlupa; atau sholat
sunnat.
b) Kerana tawaf wajib yang
didahului ihram.
c) Kerana nazar ingin
berwudhu'
d) Kerana ingin menyentuh
tulisan AlQuran; dan ihtiyat wajib kerana ingin menyentuh nama Allah dan
sifatNya; nama para nabi dan imam serta Siti Fatimah az-Zahro' as.
MASALAH-MASALAH WUDHU'
* Apabila anggota wudhu'
dibalut kerana luka dsb , jika ianya bagian dari anggota yang wajib dibasuh
(seperti muka dan tangan) maka ia wajib dibasuh jika mampu. Begitu juga dengan
anggota yang disapu atau diusap. Tapi jika tak mungkin dilakukan, maka cukuplah
dicuci atau disapukan air ke atasnya saja.
* Luka dan borok yang
dibalut, atau bercak yang melekat pada anggota wudhu' yang kena air, hukumnya
sama dengan dialas. Tetapi jika bercak yang melekat itu menghalangi sampainya
air ke anggota wudhu' , maka mestilah dihilangkan terlebih dahulu, seperti cat,
getah dsb. Dan jika tak dapat dihilangkan dengan segera, maka diwajibkan
bertayammum.Danjika bercak tadi melekat pada anggota tayammum, maka ia
diwajibkan berwudhu' dan bertayammum. Tapi jika tidak berbalut, maka cukuplah
hanya dicuci di sekelilingnya saja, namun berihtiyat sunnat menyapukan air ke
atasnya kalau dapat.
* Bagi yang yakin bahwa ia
telah berwudhu', lalu timbul syak apakah telah terjadi hadas yang membatalkan
atau tidak, maka hukumnya ia masih dalam keadaan berwudhu'. Dan jika terjadi
sebaliknya, yakni ragu-ragu apakah ia telah berwudhu selepas melakukan hadas
tadi atau pun belum, maka hukum kan
yang ianya berhadas dan belum berwudhu'. Kalau yakin akan keduanya, tapi syak
manakah yang lebih dahulu , maka hukumkan telah berlaku hadas dan wajib wudhu'
semula.
* Boleh berwudhu' dengan air
panas atau pun dingin
* Sebelum masuk waktu sholat
wajib, maka niat wudhu' bukanlah untuk sholat yang wajib kemudian, tapi dengan
niat lain, misalnya bemiat ingin sentiasa berada dalam keadaan berwudhu'
saja.
* Dibolehkan berwudhu' walau
badan terkena najis, selagi anggota wudhu' suci dari sebarang najis.
* Boleh berwudhu' di sungai
yang besarjuga dari padang yang luas, walau
milik orang lain selagi diketahui yang pemiliknya tak akan melarang atau pemilik
masih kecil atau gila.
* Satu wudhu' adalah memadai
untuk mensucikan hadas-hadas kecil yang banyak; sebagaimana satu mandi hadas
adalah cukup untuk mensucikan hadas-hadas besar yang lain.
* Air-air berikut tidak
najis dan tidak membatalkan wudhu':
1. Air wadi, yaitu cairan
yang keluar setelah kencing.
2. Air mazi, yaitu cairan
yang keluar di saat bercumbu
3. Air wazi, yaitu cairan
yang keluar setelah keluarnya mani.
- Jika tidak beristibro'
dengan mengurut bahagian bawah zakar, lalu keluar air mani yang menimbulkan
syak, maka batallah wudhu'nya dan ulangi semula.
ISTIBRO' DAN CARANYA
Istibro' ialah meyakinkan
diri bahwa di saluran zakar tidak tersisa air kencing atau pun mani.
* Istibro' daripada najis
mani adalah dengan melakukan kencing sebelum melakukan mandi janabah.
* Istibro' daripada najis
kencing ialah mengurut bagian bawah zakar, dimulai dari pangkal saluran zakar ke
arah batang zakar sebanyak tiga kali; lalu terus ke kepala zakar sebanyak tiga
kali dan memerahnya tiga kali. Adalah lebh baik dilakukan agak lama sehingga
yakin bahwa air kencing tidak lagi tersisa di dalam zakar.
* Wanita tidak perlu
beristibro' dan basah yang keluar dari mereka tidak najis dan tidak perlu
berwudhu'. Tetapi sebaiknya menunggu sebentar, kemudian melakukan dehem sambil
memeras dan mencucinya.
* Faedah istibro' ialah:
jika didapati basah sesudah melakukan istibro' kencing
dan
diragukan apakah ianya air kencing atau bukan , maka hukumnya bukan air kencing
dan tidak perlu berwudhu' semula. Dan jika diragukan apakah yang keluar itu air
kencing atau mani setelah istibro' mandi janabah,
maka
dihukumkan yang ianya adalah air kencing dan wajib wudhu' saja. Tapi jika ianya
tidak beristibro', maka yang keluar dihukumkan sebagai air mani dan wajib mandi
janabah semula.
No comments:
Post a Comment