SOLAT AIDILFITRI DAN AIDILADHA
Disyari’atkan bagi seluruh umat
Islam untuk mengerjakan solat sebanyak dua rakaat apabila tibanya
dua hari perayaan iaitu Aidilfitri dan Aidiladha.
v
HUKUM SOLAT HARI
RAYA
Ulamak berbeza pendapat tentang hukum solat Aidilfitri dan Aidiladha.
Bagi kebanyakan umat Islam di Malaysia mereka berpegang kepada
pendapat bahawa hukum solat tersebut adalah sunat mu’akkadah
(yang dituntut). Ulamak yang berpegang kepada pendapat ini
berpandangan bahawa dengan wujudnya hadis-hadis yang menyatakan
solat yang hukumnya wajib hanyalah solat lima waktu membuktikan
solat pada Hari Raya tidak termasuk di dalam kumpulan solat yang
wajib. Antara hadis yang dijadikan pegangan mereka adalah sabda Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam:
خَمْسُ صَلَوَاتٍ كَتَبَهُنَّ اللَّهُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ جَاءَ
بِهِنَّ لَمْ يُضَيِّعْ مِنْهُنَّ شَيْئًا اسْتِخْفَافًا بِحَقِّهِنَّ
كَانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ عَهْدٌ أَنْ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ.
Maksudnya:
Ada lima solat yang diwajibkan Allah ke atas hamba-hamba-Nya. Maka
siapa yang mengerjakannya dan tidak mensia-siakan walau satu pun di
antaranya disebabkan menganggap mudah, Allah berjanji akan
memasukkannya ke dalam syurga.
- Hadis riwayat Imam al-Nasa’i dalam Sunannya, Kitab
al-Sholaah, no: 457.
Selain dari hadis di atas mereka juga berhujah dengan
riwayat daripada Thalhah bin ‘Ubaidillah, dia berkata:
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مِنْ أَهْلِ نَجْدٍ
ثَائِرَ الرَّأْسِ يُسْمَعُ دَوِيُّ صَوْتِهِ
وَلاَ يُفْقَهُ مَا
يَقُولُ حَتَّى دَنَا فَإِذَا هُوَ يَسْأَلُ عَنْ الْإِسْلاَمِ.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
خَمْسُ صَلَوَاتٍ فِي الْيَوْمِ وَاللَّيْلَةِ.
فَقَالَ: هَلْ عَلَيَّ غَيْرُهَا.
قَالَ لاَ إِلاَّ أَنْ تَطَوَّعَ.
Seorang lelaki Nejd datang kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam dengan kepala penuh debu. Kami mendengar suaranya tetapi
tidak mengerti apa yang diucapkannya sehingga dia mendekatkan diri
kepada Rasulullah. Kemudian dia bertanyakan perihal Islam. Maka
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Solat Lima waktu dalam sehari semalam.
Kemudian dia kembali bertanya: Apakah ada lagi selain itu?
Rasulullah pun menjawab: Tidak ada lagi kecuali jika anda suka
mengerjakan solat sunat.
– Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-Imaan, no: 46.
Bagi ulamak yang berpendapat solat pada Hari Raya itu fardu ‘ain
atau wajib, mereka melihatkan kesungguhan Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam di dalam menganjurkan para sahabat untuk
mengerjakannya sebagai bukti kewajipannya. Malah baginda sendiri
tidak pernah gagal untuk mengerjakan solat Hari Raya. Bahkan baginda
memerintahkan para wanita yang sedang haid untuk turut serta
menghadirkan diri di musolla hanya untuk menyaksikan upacara
solat Hari Raya tersebut. Tambahan pula bagi wanita yang tidak
memiliki pakaian yang sempurna untuk menutup aurat telah
diperintahkan untuk dipinjamkan pakaian kepada mereka hanya
semata-mata untuk turut serta di musolla.
Ummu ‘Athiyah radhiallahu’ anha telah berkata:
أُمِرْنَا أَنْ نَخْرُجَ فَنُخْرِجَ الْحُيَّضَ وَالْعَوَاتِقَ
وَذَوَاتِ الْخُدُورِ. قَالَ ابْنُ عَوْنٍ: أَوْ الْعَوَاتِقَ
ذَوَاتِ الْخُدُورِ,
فَأَمَّا الْحُيَّضُ فَيَشْهَدْنَ جَمَاعَةَ
الْمُسْلِمِينَ وَدَعْوَتَهُمْ وَيَعْتَزِلْنَ مُصَلَّاهُمْ.
Maksudnya:
Kami telah diperintahkan (oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam)
untuk keluar, maka kami memerintahkan wanita-wanita yang sedang
haid, para gadis dan wanita-wanita pingitan untuk keluar. Ibnu ‘Aun
berkata: “atau wanita-wanita pingitan,” dan wanita-wanita yang haid
diperintahkan (Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam) agar menyaksikan
jamaah kaum muslimin dan dakwah mereka serta menjauhi tempat solat.
- Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-‘Iedaini, no: 981.
Bagi wanita yang tidak memiliki pakaian sempurna untuk bersolat Hari
Raya, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لِتُلْبِسْهَا صَاحِبَتُهَا مِنْ جِلْبَابِهَا فَلْيَشْهَدْنَ
الْخَيْرَ وَدَعْوَةَ الْمُؤْمِنِينَ.
Maksudnya:
(Jika dia tidak mempunyai jilbab) hendaklah temannya meminjamkan
jilbabnya, sehingga dia dapat menyaksikan kebaikan dan dakwah
orang-orang mukmin.
- Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-‘Iedaini, no: 980.
Pandangan akan wajibnya solat Hari Raya ini diperkuatkan lagi dengan
hakikat bahawa solat Hari Raya ini dapat menggugurkan kewajipan
solat Jumaat jika keduanya terjadi pada hari yang sama. Hanya
sesuatu yang wajib dapat mengugurkan kewajipan yang lain. Dalil yang
menunjukkan kewajipan solat Jumaat gugur sekiranya ianya serentak
dengan Hari Raya adalah:
عَنْ إِيَاسِ بْنِ أَبِي رَمْلَةَ الشَّامِيِّ قَالَ: شَهِدْتُ
مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ وَهُوَ يَسْأَلُ زَيْدَ بْنَ
أَرْقَمَ.
قَالَ: أَشَهِدْتَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِيدَيْنِ اجْتَمَعَا فِي يَوْمٍ. قَالَ: نَعَمْ.
قَالَ:فَكَيْفَ صَنَعَ." قَالَ: "صَلَّى الْعِيدَ ثُمَّ رَخَّصَ فِي
الْجُمُعَةِ.
فَقَالَ: مَنْ شَاءَ أَنْ يُصَلِّيَ فَلْيُصَلِّ.
Maksudnya:
Dari Iyas bin Abi Ramlah al-Syami, dia berkata: Aku pernah
menyaksikan Mu’awiyah bin Abi Sufyan yang sedang bertanya kepada
Zaid bin Arqam. Dia bertanya: Apakah engkau menyaksikan Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam menghadiri dua Hari Raya (Hari Raya dan
hari Jumaat) yang berkumpul dalam satu hari? Dia menjawab: Ya.
Mu’awiyah bertanya: Lalu apa yang baginda kerjakan? Dia menjawab:
Baginda mengerjakan solat Hari Raya, kemudian baginda memberikan
keringanan dalam hal (mengerjakan) solat Jumaat dan bersabda:
Barangsiapa yang ingin solat (Jumaat) maka hendaklah dia solat.
- Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya, Kitab
al-Sholaah, no: 904.
Syaikh al-Islam Ibnu Taymiyyah rahimahullah di dalam
Majmu’ Fatawa (jilid 23, ms. 161) berkata:
… oleh
kerana itu, kami mentarjih (menguatkan) bahawa solat ‘Ied
itu wajib bagi setiap individu muslim, sebagaimana pendapat Abu
Hanifah dan lain-lainnya. Dan ini merupakan salah satu pendapat
al-Syafi’i, dan ia merupakan salah satu dari dua pendapat di dalam
mazhab Ahmad.
Adapun
pendapat mereka yang menyatakan tidak wajib maka ia benar-benar jauh
(dari kebenaran), kerana ia termasuk salah satu syi’ar agama
Islam yang paling agung. Dan orang-orang yang berkumpul untuk
mengerjakannya lebih banyak dari solat Jumaat. Di dalamnya disyari’atkan
bacaan takbir. Sedangkan pendapat orang yang menyatakan bahawa solat
‘Ied merupakan fardu kifayah, sama sekali tidak kuat…
- Dinukil dari kitab Ahkaam al-‘Iedain fis Sunnah al-Muthaharah
(Edisi terjemahan dengan tajuk Meneladani Rasulullah S.a.w.
Dalam Berhari Raya) ditulis oleh Syaikh ‘Ali Hassan bin
‘Ali al-Halabi al-Atsari, ms. 47-48.
Syaikh Kamal bin al-Sayyid Salim pula berkata:
Pendapat
yang kuat adalah pendapat pertama (iaitu hukumnya wajib), yang
berdasarkan kepada dalil-dalil di atas. Sedangkan pendapat yang
menyatakan bahawa solat Hari Raya hukumnya sunat mu’akkadah
adalah pendapat yang lemah, kerana hadis seorang Badwi tidak boleh
dijadikan dalil, ia hanya menyebut solat lima waktu untuk menguatkan
kewajipannya secara terus-menerus pada setiap siang dan malam
harinya. Sedangkan solat-solat yang lain wajib dilakukan hanya pada
waktu-waktu tertentu dan jarang.
– rujuk Abu Malik Kamal bin
As-Sayyid Salim bertajuk Shahih Fiqh as-Sunnah wa Adillatuhu wa
Taudhih Madzahib al-A’immah, jilid 1, ms. 924.
Apa pun jua pendapat yang dipegang sama ada wajib mahupun sunat
mu’akkadah, ketahuilah bahawa baginda shallallahu ‘alaihi
wasallam amat menitik-beratkan agar kesemua umat Islam memenuhi
musolla termasuk kaum wanita sebagaimana yang tercatat di
dalam hadis-hadis di atas. Ini berbeza dengan amalan kebanyakan umat
Islam di Malaysia yang mana kaum wanita hanya ditinggalkan di rumah
untuk menyiapkan apa-apa persediaan yang diperlukan di rumah sempena
budaya rumah terbuka pada hari Lebaran. Budaya sedemikian rupa perlu
dikikis. Berusahalah untuk membawa seluruh isi keluarga untuk
menghadirkan diri bagi mengerjakan solat Hari Raya. Setelah selesai
solat Hari Raya boleh teruskan apa jua agenda yang berupaya
menggembirakan keluarga anda asalkan tidak bertentangan dengan
syari’at.
v
TEMPAT PERLAKSANAAN SOLAT HARI RAYA ADALAH DI
MUSOLLA
Mengerjakan solat Hari Raya di musolla merupakan satu amalan
yang hampir tidak dilakukan di Malaysia melainkan beberapa kelompok
kecil manusia yang benar-benar kuat berpegang kepada sunnah Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam. Apakah itu musolla dan
apakah perbezaannya dengan masjid? Al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqalani
rahimahullah berkata:
Adapun
perbezaan di antara musolla dan masjid adalah bahawa
musolla berada di tempat terbuka (seperti padang-pen) sehingga
khatib dapat melihat semua hadirin. Sedangkan masjid berada di dalam
sebuah tempat (bangunan-pen) yang tertutup, sehingga terkadang
seorang khatib hanya dapat melihat sebahagian sahaja para hadirin.
Solat Hari Raya disunnahkan untuk dilakukan di musolla, dan
tidak dilakukan di masjid kecuali apabila di dalam keadaan darurat
(seperti hujan, angin kencang dan lainnya-pen).
- Al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqalani, Fathul Baari, jilid 5,
ms.282.
Dalil yang menunjukkan disunnahkan untuk mengerjakan solat Hari Raya
di musolla adalah sebuah hadis daripada Abu Sa’id al-Khudri,
dia berkata:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ
يَوْمَ الْفِطْرِ وَالأَضْحَى إِلَى الْمُصَلَّى.
فَأَوَّلُ شَيْءٍ
يَبْدَأُ بِهِ الصَّلاَةُ.
Maksudnya:
Pada hari Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam keluar menuju musolla. Ketika itu yang pertama baginda
lakukan adalah solat Hari Raya.
- Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-‘Iedaini, no: 956.
Ketahuilah bahawa solat di Masjid Nabawi itu adalah seribu kali
lebih baik dari bersolat di masjid-masjid lain. Ini sebagaimana
sabda baginda shallallahu ‘alaihi wasallam:
صَلاَةٌ فِي مَسْجِدِي هَذَا خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ صَلاَةٍ فِيمَا
سِوَاهُ إِلاَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ.
Maksudnya:
Solat di masjidku ini (iaitu Masjid Nabawi) adalah lebih baik dari
seribu kali solat di masjid lainnya kecuali Masjidil Haram (di Mekah
al-Mukarramah).
- Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-Jamaah, no: 1190.
Namun ternyata meskipun dengan keutamaan sebesar ini Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam tetap memerintahkan para sahabat
untuk mendirikan solat Hari Raya di musolla.
Ibnu Qudamah rahimahullah di dalam al-Mughni (jilid 3,
ms. 260) berkata:
Mengerjakan solat Hari Raya di musolla adalah sunnah, kerana
dahulu Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam keluar ke tanah
lapang dan meninggalkan masjidnya (iaitu Masjid Nabawi). Demikian
pula para khulafa’ al-Rasyidin. Dan ini merupakan kesepakatan
kaum muslimim. Mereka telah sepakat pada setiap zaman dan tempat
untuk keluar ke tanah lapang ketika solat Hari Raya.
- Penulis nukil dari artikel bertajuk Bimbingan Berhari Raya Idul
Fithri yang disusun oleh Abu Sulaiman Aris S, ms. 40.
Tentang hikmah diselenggarakan solat Hari Raya di musolla,
Syaikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan telah berkata:
Sesungguhnya mengerjakan dua solat Hari Raya di tanah lapang (musolla)
memiliki hikmah yang besar. Di antaranya adalah seluruh kaum
muslimin setidaknya boleh berkumpul bersama dua kali selama setahun.
Semua orang dari penjuru negeri berkumpul di sebuah tempat, baik
lelaki, perempuan mahupun kanak-kanak. Mereka semua menghadap Allah
dengan hati yang penuh konsentrasi, dikumpulkan dengan satu kalimat
(kalimat tauhid), solat di belakang seorang imam, membaca takbir
dan tahlil bersama dan berdoa kepada Allah dengan penuh
ikhlas. Seakan-akan hati mereka terikat menjadi satu, merasa bahagia
dan mensyukuri nikmat Allah yang telah dilimpahkan kepada mereka.
Dengan demikian, Hari Raya benar-benar memiliki erti yang agung bagi
mereka.
- Syaikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan, Al-Qawl al-Mubiin fii
Akhthaa’ al-Musholliin, (edisi terjemahan dengan tajuk
Koreksi Total Ritual Solat, Pustaka Azzam, Jakarta 2001), ms.
394.
Menurut Syaikh Wahid Abdussalam pula:
Para
ulamak telah mengemukakan sejumlah hikmahnya:
-
Berkumpulnya kaum muslimin di satu tempat untuk menampakkan kejayaan kaum muslimin.
-
Berkumpulnya kaum muslimin di tempat terbuka yang terlihat awal dan akhirnya disertai takbir dan tahlil, dapat menguatkan keimanan dan memantapkan keyakinan.
-
Keluarnya kaum muslimin di satu tempat, dewasa dan kanak-kanak, laki-laki dan perempuan, adalah salah satu fenomena kegembiraan pada Hari Raya.
-
Tercerai-berainya kaum muslimin di beberapa masjid pada hari yang diberkahi ini menyebabkan perselisihan hati dan tercerai-berainya kalimat.
-
Kaum muslimin memakai pakaian baru dan berkumpul di satu tempat dengan bertakbir, bertahlil, solat dan mendengarkan nasihat (khutbah), adalah salah satu bentuk rasa syukur kepada Allah, Rabb semesta Alam yang berfirmanوَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَMaksudnya:Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah (dengan bertakbir) kerana mendapat petunjuk-Nya, dan supaya kamu bersyukur. - al-Baqarah (2) : 185
-
Berkumpulnya kaum muslimim di dalam pemandangan yang disegani ini dapat menggentarkan para musuh agama dan membuat marah kaum kafir. - Syaikh Wahid Abdussalam Bali, Al-Kalimat al-Nafi’ah fil Akhtha’ asy-Sya’iah, ms. 298-299.
Namun begitu janganlah disebabkan di
Malaysia solat Hari Raya tidak dilaksanakan di musolla maka
ada yang beranggapan tidak perlu untuk menunaikan solat tersebut
kerana menghindari amalan bid’ah. Menunaikan solat Hari Raya di
masjid telah dibenarkan oleh Imam al-Syafi’i rahimahullah
sekiranya masjid tersebut mampu menampung seluruh penduduk di daerah
tersebut. Imam al-Syafi’i berkata:
Jika
sesebuah masjid di dalam sebuah daerah dapat menampung seluruh
penduduk, maka menurut saya mereka tidak perlu lagi pergi ke tanah
lapang (untuk mengerjakan solat Hari Raya). Tetapi jika tidak dapat
menampung seluruh penduduk, maka tidak dianjurkan melakukan solat
‘Ied di dalamnya.
-
Dinukil daripada Fathul Baari, jilid 5, ms. 283.
Dari fatwa Imam al-Syafi’i ini maka
al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah telah membuat
kesimpulan seperti berikut:
Dari
sini dapat disimpulkan, bahawa permasalahan ini sangat bergantung
kepada luas atau sempitnya sesuatu tempat, kerana diharapkan pada
Hari Raya itu seluruh masyarakat dapat berkumpul di suatu tempat.
Oleh kerana itu, jika hal itu dapat dilakukan di dalam masjid, maka
melakukan solat Hari Raya di dalam masjid lebih utama dari di tanah
lapang.
- al-Hafidz Ibnu Hajar al-‘Asqalani,
Fathul Baari, jilid 5, ms. 283.
Apapun jua bagi penulis mencontohi Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam adalah lebih utama kerana hadis-hadis baginda bersifat
umum tanpa meletakkan sebarang syarat berkaitan keluasan atau
kesempitan sesebuah masjid dalam menentukan tempat untuk
dilaksanakan solat Hari Raya. Wallahu a’lam.
Oleh itu sewajarnya umat Islam di Malaysia berusaha untuk
mengembalikan pengamalan sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
yang semakin dipinggirkan ini. Alangkah indahnya sekiranya seluruh
kepimpinan tertinggi di Malaysia melaksanakan solat Aidilfitri dan
Aidiladha bersama rakyat jelata di tanah-tanah lapang di daerah
masing-masing.
v
TATACARA SOLAT HARI RAYA
q
Waktu Mengerjakan Solat Hari Raya.
Waktu untuk mengerjakan solat Hari Raya adalah setelah terbitnya
matahari setinggi tombak sehingga tergelincirnya matahari iaitu
waktu dhuha. Disunnahkan untuk dilewatkan solat Aidilfitri
agar memberikan kesempatan mereka yang belum menunaikan zakat fitrah
untuk menyempurnakannya. Manakala bagi solat Aidiladha disunnahkan
untuk mempercepatkannya bagi memudahkan untuk menguruskan
penyembelihan haiwan korban setelah solat tersebut.
q
Tiada Solat Sunat sebelum Dan Sesudah Solat Hari Raya.
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ يَوْمَ
الْفِطْرِ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ لَمْ يُصَلِّ قَبْلَهَا وَلاَ
بَعْدَهَا.
Maksudnya:
Daripada Ibnu ‘Abbas bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam keluar pada Hari Raya al-Fithri kemudian solat dua rakaat
dan tidak solat sebelumnya dan tidak pula sesudahnya.
- Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-‘Iedaini, no: 989.
Namun di Malaysia ini solat Hari Raya dikerjakan di masjid-masjid.
Maka perlu untuk dilaksanakan solat Tahiyyatul Masjid kerana
secara umumnya setiap kali seseorang masuk ke dalam masjid adalah disyari’atkan
untuk dikerjakan solat sunat dua rakaat Tahiyyatul Masjid.
q
Tiada Seruan Azan atau Iqamah.
Tidak ada azan atau iqamah mahupun apa-apa ucapan sebelum solat Hari
Raya. Dari Ibnu ‘Abbas radhiallahu’ anh:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى
الْعِيدَ بِلاَ أَذَانٍ وَلاَ إِقَامَةٍ.
Maksudnya:
Bahawa Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam melaksanakan solat Hari Raya tanpa azan dan tanpa
iqamah.
- Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam
Sunannya, Kitab al-Sholaah, no: 968.
Apa yang jelas baginda shallallahu ‘alaihi wasallam setibanya
di musolla lalu terus mendirikan solat Hari Raya. Ini
sebagaimana disampaikan oleh Abu Sa’id al-Khudri, dia berkata:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ
يَوْمَ الْفِطْرِ وَالأَضْحَى إِلَى الْمُصَلَّى.
فَأَوَّلُ شَيْءٍ
يَبْدَأُ بِهِ الصَّلاَةُ.
Maksudnya:
Pada hari Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam keluar menuju musolla. Ketika itu yang pertama baginda
lakukan adalah solat Hari Raya.
- Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-‘Iedaini, no: 956.
Menurut Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah rahimahullah:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mendirikan solat dua
rakaat dahulu sebelum khutbah, tanpa ada ucapan al-sholatu
jami’ah. Apa yang benar menurut al-Sunnah adalah tanpa
ucapan itu. Baginda dan para sahabat tidak ada yang mengerjakan
solat sebelum mahupun sesudah solat ‘Ied.
- Ibnu Qayyim al-Jauziyyah, Zaadul Ma’ad, ms. 48.
q
Tiada Laungan
al-Sholatu Jami’ah.
Melaungkan al-Sholatu Jami’ah
sebelum memulakan solat Hari Raya merupakan satu perbuatan yang
lazimnya di amalkan di Malaysia dan inilah juga pendapat Imam
al-Syafi’i rahimahullah. Amalan ini adalah bersandarkan
kepada sebuah hadis mursal daripada al-Zuhri bahawa dia
berkata:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْمُرُ
اَلْمُوءَذِّنَ فِي الْعِدَيْنِ أَنْ يَقُوْلَ: اَلْصَّلاَةُ جَامِعَة.
Maksudnya:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam pernah memerintahkan kepada mu’adzin (tukang azan) ketika di
dalam solat Hari Raya untuk mengucapkan al-Sholatu Jami’ah.
Hadis mursal adalah hadis
yang disandarkan kepada tabi’in secara langsung kepada Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam tanpa menyebut nama sahabat yang
meriwayatkan. Di dalam hadis di atas al-Zuhri adalah seorang
tabi’in yang menyandarkan sebuah hadis terus kepada Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam tanpa melalui seorang sahabat
sedangkan al-Zuhri tidak pernah bertemu dengan Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam. Hadis mursal hukumnya dha’if
(lemah) dan tidak boleh dijadikan sebagai hujah. Imam Muslim di
muqaddimah kitab Shahih Muslim telah berkata:
Riwayat-riwayat yang mursal itu pada dasar perkataan kami dan
perkataan/pendapat ahli ilmu hadis, tidaklah boleh dijadikan sebagai
hujah.
- Di nukil dari kitab
Al Masaa-il (masalah-masalah agama) karya Ustaz Abdul Hakim
bin Amir Abdat, Darul Qolam, Jakarta 2004, jilid 3, ms. 291.
Oleh itu sewajarnya kita kekal hanya dengan riwayat-riwayat yang
sabit daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam iaitu dengan
tidak melaungkan apa-apa perkataan seperti al-Sholatu Jami’ah
sebelum memulakan solat Hari Raya.
q
Jumlah Rakaat Untuk Solat Hari Raya.
Jumlah rakaat solat Hari Raya adalah dua. Daripada Ibnu ‘Abbas
radhiallahu’ anh dia berkata:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ يَوْمَ
الْفِطْرِ فَصَلَّى رَكْعَتَيْنِ...
Maksudnya:
Bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam keluar pada Hari
Raya al-Fithri kemudian solat dua rakaat…
- Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-‘Iedaini, no: 989.
q
Takbir Dalam Solat Hari Raya.
Oleh itu perlaksanaan solat Hari Raya ini sama dengan tatacara
perlaksanaan solat dua rakaat yang lain hanya sahaja terdapat
tambahan dua belas kali takbir di dalamnya. Pada rakaat pertama
setelah Takbirat al-Ihram dan doa Iftitah serta
sebelum bacaan surah al-Fatihah disunatkan membaca takbir sebanyak
tujuh kali dan pada rakaat kedua lima kali.
عَنْ عَائِشَةَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ كَانَ يُكَبِّرُ فِي الْفِطْرِ وَالْأَضْحَى
فِي الْأُولَى
سَبْعَ تَكْبِيرَاتٍ وَفِي الثَّانِيَةِ خَمْسًا ... سِوَى
تَكْبِيرَتَيْ الرُّكُوعِ.
Maksudnya:
Dari ‘Aisyah, dia berkata: Bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam biasa bertakbir pada solat Aidilfitri dan Aidiladha, pada
rakaat pertama tujuh kali takbir dan pada rakaat kedua lima kali
takbir, selain dari dua takbir rukuk.
- Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya, Kitab
al-Sholaah, no: 970.
Tentang haruskah diangkat tangan atau tidak ketika takbir tersebut,
menurut Syaikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hassan:
Tidak
pernah diriwayatkan dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
bahawa baginda mengangkat kedua tangannya ketika takbir pada solat
Hari Raya (takbir pada rakaat pertama yang berjumlah tujuh kali dan
pada rakaat kedua lima kali)… Namun Ibnul Mundzir berkata: “Malik
telah berkata bahawa di dalam masalah ini (iaitu angkat atau tidak
tangan ketika takbir tersebut) tidak ada sunah yang dianggap
muktamad. Barangsiapa ingin mengangkat kedua tangannya pada waktu
takbir tidak mengapa. Namun pendapat pertama (iaitu tidak mengangkat
tangan) lebih aku sukai.”
- Syaikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hassan,
Al-Qawl al-Mubiin fii Akhthaa’
al-Musholliin,
ms. 395-396.
Syaikh Kamal bin al-Sayyid Salim berkata:
Dan
tidak ada sesuatu pun yang sahih bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam mengangkat tangan ketika takbir dalam solat Hari Raya.
Akan tetapi Ibnul Qayyim menyatakan: Ibnu ‘Umar –dengan semangatnya
mengikuti sunnah- beliau mengangkat tangannya setiap kali takbir.
Saya
katakan (Syaikh Kamal): Barangsiapa yang berpendapat bahawa Ibnu
‘Umar tidak melakukannya kecuali ada contoh daripada Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam, maka dia boleh mengangkat tangan
setiap kali takbir, tetapi jika tidak maka sebaik-baik petunjuk
adalah petunjuk Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam.
– rujuk Abu Malik Kamal bin
As-Sayyid Salim bertajuk Shahih Fiqh as-Sunnah wa Adillatuhu wa
Taudhih Madzahib al-A’immah, jilid 1, ms. 935.
Oleh itu di dalam hal ini bolehlah kita memilih untuk mengangkat
atau tidak tangan ketika takbir-takbir tersebut, namun yang lebih
hampir kepada sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam ialah
dengan tidak mengangkatnya. Wallahu’alam.
q
Bacaan Zikir Di Antara Takbir.
Mengenai bacaan di antara takbir-takbir tersebut maka Syaikh ‘Ali
Hassan bin ‘Ali al-Halabi al-Atsari berkata:
Tidak
ada hadis yang sahih yang diriwayatkan daripada Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam mengenai doa tertentu yang dibaca di antara
takbir-takbir solat Hari Raya, tetapi telah ditetapkan dari Ibnu
Mas’ud radhiallahu’ anh bahawasanya dia berkata mengenai
solat Hari Raya: “Di antara dua takbir dipanjatkan pujian kepada
Allah 'Azza wa Jalla sekaligus sanjungan ke atas-Nya.
- Syaikh ‘Ali Hassan bin ‘Ali al-Halabi al-Atsari, Ahkaam
al-‘Iedain fis Sunnah al-Muthaharah, ms. 61.
Menurut Imam Ahmad dan Imam al-Syafi’i rahimahumallah sunat
di antara dua takbir itu membaca zikir seperti
سُبْحَانَ
اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاللَّهُ
أَكْبَرُ
“Subhanallah, walhamdulillah,wa la ilaha illallah, wallahu akbar”.
- Dinukil darpada kitab Fikih Sunnah, karya Syaikh Sayyid
Sabiq (edisi terjemahan oleh Mahyuddin Syaf, Victory Agencie, Kuala
Lumpur, 1990) jilid 2, ms. 286.
Pendapat inilah yang telah dipilih oleh umat Islam di Malaysia.
q
Bacaan Ayat al-Qur’an Dalam Solat Hari Raya.
Tentang surah-surah yang dibacakan baginda shallallahu ‘alaihi
wasallam setelah membaca al-Fatihah pada solat Hari Raya, Imam
Ibnu Qayyim al-Jauziyyah rahimahullah telah berkata:
Diriwayatkan secara sahih dari bacaan pertama surah Qaf dan
surah al-Qamar dan bacaan kedua surah al-A’laa dan
al-Ghaasyiah, dan hanya inilah riwayat yang sahih daripada
baginda tentang bacaan itu (iaitu pada solat Hari Raya).
- Ibnu Qayyim al-Jauziyyah, Zaadul Ma’ad, ms. 49.
Dalil yang dijadikan sandaran adalah seperti berikut:
عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ عُمَرَ بْنَ
الْخَطَّابِ سَأَلَ أَبَا وَاقِدٍ اللَّيْثِيَّ:
مَا كَانَ يَقْرَأُ
بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الأَضْحَى
وَالْفِطْرِ؟
فَقَالَ:كَانَ يَقْرَأُ فِيهِمَا بِق وَالْقُرْآنِ الْمَجِيدِ وَاقْتَرَبَتْ
السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ
Daripada ‘Ubaidillah bin ‘Abdullah bin ‘Utbah, bahawasanya ‘Umar bin
al-Khatthab pernah bertanya kepada Abu Waqid al-Laitsi: Apa yang
biasa dibaca oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pada Hari
Raya Aidiladha dan Aidilfitri? Dia menjawab:
Pada Hari Raya tersebut baginda membaca surah Qaaf wal quraanil
majeed dan Iqtarabatis saa’atu wanshaqqal qamar.
– Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab
al-‘Iedain, no: 891.
عَنْ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ قَالَ:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقْرَأُ فِي
الْعِيدَيْنِ وَفِي الْجُمُعَةِ
بِسَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأَعْلَى
وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ.
قَالَ: وَإِذَا اجْتَمَعَ
الْعِيدُ وَالْجُمُعَةُ فِي يَوْمٍ وَاحِدٍ يَقْرَأُ بِهِمَا أَيْضًا.
Daripada Nu’man bin Basyir radhiallahu’ anh, dia berkata Rasulullah
biasa membaca pada solat Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha serta
solat Jumaat Sabbihisma rabbikal a’laa dan Hal ataaka hadiitsul
ghaasyiyah. Dia berkata: Jika Hari Raya bertepatan dengan hari
Jumaat dibacakan kedua surah tersebut pada kedua solat tersebut.
– Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab
al-Jumu’ah, no: 878.
q
Mengqadha Solat Hari Raya.
Apabila seseorang tidak dapat menyertai solat Hari Raya bersama
secara berjemaah maka hendaklah dia solat dua rakaat secara sendiri.
Di dalam Shahih al-Bukhari terdapat sebuah riwayat dari Atha’
bahawa dia berkata:
وَقَالَ عَطَاءٌ: إِذَا فَاتَهُ الْعِيْدُ صَلَّى رَكَعَتَيْنِ.
Maksudnya:
Jika seseorang terlewatkan (dan tidak dapat menunaikan) solat Hari
Raya, maka hendaklah dia solat dua rakaat.
-
Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-‘Iedaini, Bab Apabila Seseorang Tidak Mendapatkan Solat
Hari Raya, Maka Hendaklah Dia Melaksanakan Solat Dua Rakaat.
Menurut Syaikh Muhammad at-Tuwaijiri:
Sesiapa
yang ketika ingin bersolat Hari Raya mendapati imam sebelum salam
maka harus menyempurnakan sendiri solatnya sesuai dengan sifat solat
Hari Raya. Dan orang yang tertinggal solat Hari Raya maka hendaklah
dia mengqadhanya sesuai dengan sifat solat Hari Raya.
– Syaikh Muhammad bin Ibrahim at-Tuwaijiri, Mukhtasar al-Fiqh
al-Islami, ms. 720.
q
Ringkasan tatacara mengerjakan solat Hari Raya.
Rakaat Pertama
1)
Berniat di dalam hati
untuk mengerjakan solat Hari Raya Aidilfitri atau Aidiladha
2)
Takbiratul
Ihram
3)
Doa Iftitah
4) Takbir Tujuh kali dan
diselangi membaca zikir seperti
سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ
وَاللَّهُ أَكْبَرُ
“Subhanallah, walhamdulillah,wa la
ilaha illallah, wallahu akbar”
sebanyak enam kali
5)
Membaca surah
al-Fatihah
6)
Membaca Surah
al-Qur’an
7)
Rukuk
8)
Iktidal
9)
Sujud
10)
Duduk antara dua sujud
11)
Sujud kali kedua
12)
Bangun untuk rakaat kedua
Rakaat Kedua
1)
Takbir Lima kali dan
diselangi membaca zikir seperti
سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ
وَاللَّهُ أَكْبَرُ
“Subhanallah, walhamdulillah,wa la
ilaha illallah, wallahu akbar”
sebanyak empat kali
2)
Membaca surah
al-Fatihah
3)
Membaca Surah
al-Qur’an
4)
Rukuk
5)
Iktidal
6)
Sujud
7)
Duduk antara dua sujud
8)
Sujud kali kedua
9)
Duduk untuk tahiyyat akhir
10)
Memberi salam ke kanan dan ke kiri
q
Khutbah Hari Raya.
Adalah disunnahkan untuk dilaksanakan khutbah sesudah mengerjakan
solat Hari Raya. Dari Abu Sa’id al-Khudri, dia berkata:
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْرُجُ
يَوْمَ الْفِطْرِ وَالْأَضْحَى إِلَى الْمُصَلَّى
فَأَوَّلُ شَيْءٍ
يَبْدَأُ بِهِ الصَّلَاةُ ثُمَّ يَنْصَرِفُ فَيَقُومُ مُقَابِلَ
النَّاسِ وَالنَّاسُ جُلُوسٌ عَلَى صُفُوفِهِمْ
فَيَعِظُهُمْ
وَيُوصِيهِمْ وَيَأْمُرُهُمْ.
Maksudnya:
Pada hari Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam keluar menuju musolla. Ketika itu yang pertama baginda
lakukan adalah solat Hari Raya. Kemudian baginda berpusing dan
menghadap jamaah yang sedang duduk di shaf-shaf mereka. Kemudian
baginda memberikan nasihat, wasiat dan perintah kepada mereka.
- Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab
al-‘Iedaini, no: 956.
Khutbah Hari Raya berbeza dengan khutbah Jumaat kerana ianya tidak
dibahagikan menjadi dua khutbah dan khatib tidak perlu duduk di
antara dua khutbah tersebut. Imam al-Nawawi rahimahullah
telah berkata:
Apa yang
diriwayatkan daripada Ibnu Mas’ud bahawa dia mengatakan:
“Disunnahkan berkhutbah pada Hari Raya dengan dua khutbah yang
keduanya dipisahkan dengan duduk adalah dhai’f (lemah) lagi
tidak bersambung. Tidak ada satu riwayat sahih pun yang menyebutkan
dua khutbah.
- Dinukil dari kitab Al-Kalimat al-Nafi’ah fil Akhtha’
asy-Sya’iah, karya Syaikh Wahid Abdussalam Bali, ms. 424.
Syaikh ‘Ali Hassan bin ‘Ali al-Halabi al-Atsari berkata:
Dan
tidak ada satu hadis pun yang diriwayatkan secara sahih yang
menyebutkan bahawa khutbah Hari Raya itu terdiri dari dua khutbah,
yang dipisahkan antara keduanya dengan duduk..
- Syaikh ‘Ali Hassan bin ‘Ali al-Halabi al-Atsari, Ahkaam al-‘Iedain
fis Sunnah al-Muthaharah, ms. 73.
Para jemaah juga tidak diwajibkan untuk menghadiri khutbah Hari Raya
ini. Oleh itu setelah selesai mengerjakan solat Hari Raya bagi
seseorang yang tidak ingin turut serta untuk mendengar khutbah maka
dia dibenarkan untuk meninggalkan majlis tersebut. Ini sebagaimana
diriwayatkan daripada ‘Abdullah bin al-Sa’ib, dia berkata:
شَهِدْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
الْعِيدَ فَلَمَّا قَضَى الصَّلاَةَ
قَالَ: إِنَّا نَخْطُبُ فَمَنْ
أَحَبَّ أَنْ يَجْلِسَ لِلْخُطْبَةِ فَلْيَجْلِسْ. وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ
يَذْهَبَ فَلْيَذْهَبْ.
Aku pernah menghadiri solat Hari Raya bersama Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam dan ketika selesai solat baginda bersabda:
Sesungguhnya kami akan berkhutbah, barangsiapa ingin duduk untuk
mendengarkan khutbah maka dipersilakan. Dan barangsiapa yang ingin
pergi, maka dipersilakan untuk pergi.
- Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah,
no: 975.
No comments:
Post a Comment