1) PENGERTIAN ZIHAR
1. Dari segi bahasa Arab
diambil dari perkataan belakang, kerana bentuk zihar pada asalnya adalah
seperti berikut : kata suami kepada isterinya: awak itu dengan saya
seperti belakang ibu saya. Jadi dengan sebab kebiasaan orang Arab
Jahiliah menggunakan perkataan “Zihar”.
2. Dari segi istilah syara’
bererti : suami menyerupakan isterinya dengan ibunya atau pun seorang
yang haram berkahwin dengannya. Dengan ini menyebabkan isteri itu
menjadi haram kepadanya. Seperti kata suami kepada isteri: awak ini
saya lihat serupa dengan ibu saya.
2) DALIL ZIHAR
Firman Allah Taala :
Ertinya : Orang-orang yang
menzihar isterinya, tidaklah isterinya itu menjadi ibunya tidaklah yang
menjadi kepada mereka melainkan perempuan-perempuan yang melahirkan
mereka dan sesungguhnya mereka itu menyentuh perkataan yang mungkar
dan dusta.
(Surah Al-Mujadalah : ayat 2)
3) HIKMAH DILARANG ZIHAR
Sebagaimana yang diketahui di
zaman jahiliah bahawa seorang suami bila berkata kepada isterinya :
“awak dengan aku seperti belakang ibuku” ini adalah kerana ia bermaksud
untuk mengharamkan isterinya itu hidup bersamanya buat selama-lamanya.
Oleh itu, ini adalah merupakan satu keburukan dan penyeksaan terhadap kaum perempuan. Syara’ telah melarang perbuatan yang demikian dan menganggap sebagai suatu perkara yang mungkar dan dusta. Sebagaimana tersebut dalam ayat di atas.
Perbuatan atau perkataan yang
demikian dikatakan satu perkataan mungkar, kerana adalah satu perkara
yang merupakan penyeksaan terhadap kaum perempuan dan pengharaman
terhadap sesuatu yang dihalalkan oleh Allah, ini adalah dilarang
kerana oleh syara’.
Perkataan tersebut dikatakan
dusta semata-mata adalah disebabkan kerana isteri itu bukanlah ibu dan
tidak mempunyai persamaan langsung di antara keduanya.
Walau bagaimanapun syara’
tidaklah membiar begitu sahaja tentang perbuatan suami itu malah syara’
akan mengambil tindakan terhadap suami yang melakukannya iaitu
diwajibkan membayar kifarah, supaya terelak dari mengulangi kembali
perbuatan tersebut. Selepas membayar kifarah, suami boleh kembali
semula seperti biasa. Ini berlainan sekali dari apa yang berlaku di
zaman jahiliah yang menganggap isteri-isteri yang telah dizihar itu
gugur talaqnya sebagai talaq bain yang tidak boleh dirujuk sama sekali
buat selama-lamaya.
4) RUKUN ZIHAR
1. Suami yang menzihar
2. Isteri yang dizihar
3. Lafaz zihar
4. Orang yang diserupakan (ibu dan sebagainya)
5) SYARAT-SYARAT MENZIHAR (SUAMI)
1. Dari suami yang sah
talaqnya, kalau ia menggugurkan talaq, sekalipun suami yang mati pucuk
atau yang terpotong zakarnya. Oleh itu tidak sah zihar dari yang bukan
suami dan tidak sah menzihar perempuan yang bukan isterinya, walaupun
perempuan itu akan dikahwininya selepas itu.
2. Suami yang berakal – tidak sah zihar dari suami yang gila atau masih budak.
3. Dengan kemahuan suami itu sendiri bukan dipaksa.
6) SYARAT-SYARAT MENZIHAR (ISTERI)
Hendaklah yang dizihar itu
isteri, sekalipun isteri itu masih kecil (kanak-kanak) gila, sakit,
kafir kitabiah atau pun sedang dalam idah raj’i- tidak sah zihar
perempuan yang bukan isteri, kalau seorang lelaki berkata kepada
seorang perempuan yang bakal dikahwininya: “jika saya berkahwin dengan
awak maka awak itu dengan saya seperti belakang ibu saya”, kemudian
lelaki itu mengahwininya, zihar itu tidak sah (tidak berlaku) begitu
juga tidak berlaku zihar kalau seorang tuan hamba berkata kepada
hambanya (perempuan) “awak dengan saya seperti belakang ibu saya”
kerana hamba bukannya isteri.
7) SYARAT-SYARAT YANG DISERUPAKAN
1. Hendaklah orang yang
diserupakan itu dari golongan perempuan, jika diserupakan dengan orang
lelaki walaupun dari keluarganya yang paling dekat seperti bapa dan
sebagainya, zihar itu tidak sah, begitu juga tidak sah kala diserupakan
dengan seorang khunsa.
2. Hendaklah orang yang
diserupakan itu dari perempuan yang haram nikah dengannya samada sebab
keturunan seperti ibu atau sebab susuan seperti ibu susuan atau pun
sebab persemendaan seperti ibu mertua atau ibu tiri.
3. Perempuan yang
diserupakanj itu tidak halal dikahwini sebelum itu seperti isteri
bapanya (ibu tiri) yang berkahwin dengan bapanya sebelum ia dilahirkan
lagi.
Adapun ibu tiri yang berkahwin
dengan bapanya setelah ia dilahirkan, tidak jadi zihar jika diserupakan
dengannya, kerana perempuan itu sah berkahwin dengannya sebelum
berkahwin dengan bapanya dahulu.
Begitu juga isteri anaknya
(menantu perempuan) kerana ianya hala berkahwin dengannya sebelum
berkahwin dengan anaknya, seterusnya isteri yang telah diceraikan
dengan talak tiga, isteri yang telah lian dan isteri-isteri Rasulullah
SAW, ini semuanya tidak jadi zihar apabila disabitkan dengan mereka,
kerana pengharaman kahwin dengan isteri-isteri Rasulullah itu adalah
sebagai penghormatan kepada Rasulullah dan memuliakannya.
8) SYARAT SIGHAH ZIHAR
Lafaz itu hendaklah menunjukkan zihar. Lafaz zihar terbahagi kepada dua :
1. Lafaz Sareh : iaitu
kata-kata yang terang yang digunakan tertentu pada zihar sahaja dan
tidak mengandungi erti yang lain dari zihar, seperti kata suami kepada
isteri “awak ini dengan saya seperti belakang ibu saya atau seperti
tangannya atau kepalanya.
2. Lafaz Kinayah : iaitu
kata-kata yang mengandungi makna zihar dan makna yang lain, lafaz
kinayah ini memerlukan niat untuk menentukan maksud yang sebenar.
Seperti kata suami kepada isterinya “awak semacam mata ibuku dan
sebagainya dari perkataan-perkataan yang mengandungi erti zihar atau
lain dari zihar sebagai menandakan kemuliaan atau penghormatan.
9) SYARAT TASBIAH (MENSERUPAKAN)
Orang-orang Arab jahiliah
selalunya menggunakan perkataan (zihar) yang bererti belakang untuk
menzihar isteri-isteri mereka, selain dari perkataan (zihar) terdapat
juga perkataan-perkataan yang lain seperti mata, kepala, tangan dan
sebagainya. Pendek kata ada kalanya digunakan seluruh anggota
perempuan dan ada juga yang menggunakan sebahagian anggota sahaja
seperti menyebut muka, kepala, tangan dan sebagainya. Oleh itu
disyaratkan menyebut anggota yang lahir sahaja.
Tidak sah tasbiah itu dengan
menggunakan anggota batin seperti hati, limpa dan sebagainya, andainya
seorang suami berkata kepada isterinya “kepada awak serupa hati ibu
saya” perkataan seperti ini tidak sah dijadikan zihar.
Zihar tidak berlaku apabila
ditasbihkan dengan sesuatu yang ada pada perempuan seperti susu, air
liur air mani dan sebagainya, kecuali ditasbiahkan dengan sebahagian
anggotanya, seperti kuku, ramput dan gigi, barulah sah ziharnya,
contohnya kata suami “awak semacam kuku ibu saya” dan seterusnya.
10) HUKUM MEMBATASKAN WAKTU ZIHAR DAN MENTA’LIQKAN
1. Sah menghadkan waktu
zihar samada pada jangka waktu yang singkat atau panjang seperti kata
suami “awak dengan saya seperti belakang ibu saya dalam masa sehari
atau sebulan” dalam masa yang disebutkan itu suami diharamkan
mensetubuhi isterinya itu apabila disetubuhinya kembali wajiblah ia
membayar kifarah zihar.
2. Jika suami berkata kepada
isterinya “awak semacam belakang ibu saya selama lima bulan.
Kata-kata yang demikian dianggap suami telah menzihar dan mengiilaa’
isterinya itu apabila ia mensetubuhi isterinya itu dalam tempoh masa
tersebut, ia diwajibkan membayar kifarah zihar,selepas itu ia tidak
mensetubuhinya sehingga berlalu masa tersebut isteri berhak menuntut
dua perkara iaitu menuntut suami supaya mewarithnya kembali atau
menceraikannya seperti yang diterangkan di dalam illa’.
Jika suami berkata kepada
isterinya “demi Allah awak serupa belakang ibu saya” kemudian suami itu
mensetubuhi isterinya itu dalam masa tempoh iilaa’ (empat bulan) ia
diwajibkan membayar dua kifarah, iaitu zihar dan kifarah iilaa’.
Sah dita’liqkan zihar dengan
sesuatu, seperti kata suami kepada salah seorang dari isterinya “jika
saya zihar madu awak (isteri yang satu lagi) maka awak serupa dengan
belakang ibu saya” dan kebetulan ia benar-benar menzihar isteri yang
pertama itu, oleh yang demikian ia dianggap telah menzihar
kedua-duanya sekali.
11) CARA MEMBAYAR KIFARAH ZIHAR
Apabila seorang suami yang menzihar isterinya ingin kembali isteri kifarah tersebut adalah mengikut susunan berikut :
Yang dizihar itu hendaklah terlebih dahulu ia menbayar kifarah, cara membayar:
1. Memerdekakan hamba yang mu’min lelaki atau perempuan.
2. Jika tidak mampu atau
tidak berdaya untuk merdekakan hamba, hendaklah ia berpuasa dua bulan
berturut-turut dengan tidak berselang, sekiranya diselang-selangkan
walaupun kerana sakit, maka puasa yang lalu terputus dan mestilah
diulang semula.
3. Jika tidak terdaya
berpuasa selama dua bulan berturut-turut, maka ia hendaklah memberi
sedekah makanan kepada enam puluh orang miskin, tiap-tiap seorang
diberikan secupak dan makanan utama bagi negeri itu.
Seorang itu dikira lemah dari
berpuasa jika terdapat salah satu dari perkara berikut, dan bolehlah ia
menunaikan kifarah yang ketiga iaitu memberi sedekah makanan kepada
enam puluh orang miskin :
1. Ia ditimpa oleh penyakit
yang ghalibnya penyakit itu akan berlarutan sehingga dua bulan
pendapat doctor dan sebaik-baiknya biarlah dari jenis penyakit yang
tidak ada harapan untuk sembuh lagi.
2. Ia takutkan penyakit itu akan bertambah teruk bila berpuasa.
3. Sekiranya ia berpuasa
selam dua bulan berturut-turut ini akan menimbulkan kesusahan dan
kemudharatan kepadanya, kerana tidak terdaya mengerjakannya.
4. Orang itu didapati
terlalu kuat nafsunya. Tidak sanggup menahan untuk menunaikan puasa
tersebut, ini bagi orang yang mempunyai nafsu yang luar biasa.
Wallahua’lam
No comments:
Post a Comment