Barzakh ialah pengantara atau
pemisah yang ma'kul(pada anggapan), yang menceraikan dua perkara. Barzakh itu
tidak dapat diperhatikan dengan deria. Apabila ada dua perkara bertemu
bersama, maka di situ adanya barzakh. Barzakh itu bukan daripada Ain atau Zat
kedua-dua perkara itu, tetapi mempunyai tenaga kedua-duannya.
Oleh kerana pengantara ini
adalah satu perkara yang memisahkan,
- "Yang Diketahui" dengan "Yang Tidak
Diketahui"
- Ma'dum dengan Maujud
- Nafi dengan Isbat
- Ma'kul dengan Bukan Ma'kul,
maka
iannya diistilahkan sebagai Barzakh.
Ianya ada dalam anggapan dan
khayalan sahaja.
- Jika anda kaji melalui deria, anda tahu yang anda
mengetahui sesuatu hakikat yang anda telah tahu.
- Jika anda kaji dengan dalil, anda akan ketahui itu
adalah kosong sahaja.
Apakah yang menyebabkan anda mengisbatkan hakikat-Nya dan di samping itu menafikan pula? Itulah khayal yang bukan ma'dum dan bukan pula wujud; bukan "yang diketahui" dan bukan "yang tidak diketahui"; bukan nafi dan bukan isbat.
Orang yang melihat cermin tahu
yang ia melihat bayangannya. Apabila ia datang dekat cermin itu dan meneliti
dirinya dalam cermin itu, maka ia tahu pula yang ia tidak melihat dirinya di
situ. Jika cermin itu kecil, ia tahu bayangannya lebih besar dari apa yang
dilihatnya. Jika cermin itu besar, dilihat bayangannya sangat besar meskipun
ia tahu dengan yakin yang bayangnya lebih kecil dari apa yang dilihatnya. Dia
tidak dapat menafikan yang ia melihat bayangannya sendiri.
Sungguhpun bayangan dalam cermin
itu tidak sama besar, apabila ia berkata bahawa dia melihat bayangannya atau
pun ia berkata bahawa dia tidak melihatnya, ia bukan bercakap benar dan bukan
pula bercakap bohong.
Maka
apakah itu bayangan yang dilihatnya???
- Di manakaha ia berada???
- Bagaimanakah keadaannya???
- Ianya adalah yang dinafikan dan yang diisbatkan, ada dan tidak ada, yang diketahui dan yang tidak diketahui.
Adakah yang mempunyai hakikat
kerana ia bukan tidak ada langsung" Deria melihatnya tetapi ia bukan ada wujud
hakiki. Anda tahu pula ia maujud dan bukan semata-mata kosong
sahaja.
Ke dalam hakikat seperti
inilahmanusia masuk dalam waktu tidur
dan selepas matinya. Dilihatnya keinginan atau nafsunya berbentuk-bentuk.
Bentuk-bentuk itu bercakap kepadanya, dan dia pula bercakap-cakap kepada
bentuk-bentuk itu seperti bercakap dengan orang-orang yang berjasad. Orag-orang
yang kashaf melihat semasa jaga apa yang dilihat oleh orang-orang yang sedang
tidur dan apa yang tleah dilihat oleh orang yang telah mati. Begitu jugalah
seseorang itu melihat amalnya ditimbang meskipun amal itu semata-mata kualiti
sahaja tanpa berjasad. Maut atau mati adalah hanya perkara nisbah
perceraian selepas Ijtima'.
Apabila Allah memerintah yang
mumkin(makhluk) menjadi apa yang telah ditentukan dalam
bakat-bakatnya, maka mereka bergegas untuk melihat apa yang
memang sedia wujud; kerana mereka berbakat untuk melihat sebagaimana juga
mereka berbakat untuk mendengar.
Apabila yang mumkin terzhohir,
ianya disinari dengan cahaya. 'Adam hilang lenyap. Yang mumkin membuka matanya
dan melihat kebaikan mutlak yang sedia ada. Tidak diketahui apakah itu. Tidak
juga dia tahu itulah yang memerintahkan supaya terzhohir. Tajali Ketuhanan
mengurniakan kepada yang mumkim(makhluk) ilmu tentang apa yang dilihat oleh
mumkin; dan bukan ilmu hakiki tentang apa yang memberi kepada mumkin itu
wujudnya.
Apabila yang mumkin telah diberi
cahaya, ia pun menghadap ke kiri lalu terlihatlah 'adam. Ia pun mula
memerhatinya. Ia adalah ibarat bayangan seseorang yang terbit dirinya apabila
orang itu disinari cahaya. Yang mumkin itu bertanya, Apakah
ini?". Cahaya itu menjawab dari kanan; "Itulah
dirimu!!!".
Jika anda cahaya semata-mata,
tidaklah ada bayangan ini. Aku ini cahaya semata-mata dan Aku
tidak ada bayang-bayang. Cahaya yang ada dalam diri anda itu adalah kerana
sebahagian anda menghala kepada Aku. Anda hendaklah tahu bahawa anda bukan Aku,
kerana Aku ini cahaya tanpa bayang. Anda itu cahaya bercampur gelap, kerana
sebahagian dari anda menghala kepada Aku, dan yang satu lagi menghala kepada
'adam. Oleh itu anda terletak anda wujud dengan adam, antara baik dengan
jahat. Wujud anda yang mumkin itu dibawa kepada anda oleh kerana anda melihat
bayangan anda itu. Jika anda lari dari cahaya seluruhnya, lalu terus melihat
bayangan anda, maka anda akan tahu yang ia adalah bayangan kemungkinan anda
itu. Anda anggap itu bayang yang tidak mumkin. Yang tidak mumkin(mustahil) dan
Yang Wajib adalah dua perkara yang berlawanan dalam semua segi.
Jika Aku panggil anda, anda
tidak akan menjawab dan anda tidak dengar Aku, kerana pandangan kepada bayangan
anda itu membuat anda pekak untuk mendengar panggilan-Ku. Jangan lihat Aku
sebentar, kerana anda akan kehilangan bayangan anda dan mengatakan diri anda
itu sebagai Aku. Dengan itu anda akan mengatakan diri anda itu sebagai Aku.
Dengan itu anda akan jadi mangsa Kejahilan. Jangan lihat bayangan anda
seketika kerana anda akan kehilangan aku. Anda itu pekak, anda akan lupa
dengan tujuan anda itu Aku jadikan. Sekarang jadi ini dan sekejap lagi itu.
Allah jadikan dua mata untuk anda. Satu untuk melihat aku dan satu lagi untuk
melihat bayangan anda. Demikianlah kami telah terangkan dua jalan; - Jalan
cahaya dan Jalan bayangan. Satu, jalan syukur, satu lagi jalan kufur.
Sesungguhnya 'adam mustahil itu adalah kegelapan dan 'adam yang mumkin pula
adalah bukan kegelapan. Oleh kerana itulah di dalam bayang ada Kerehatan Wujud.
No comments:
Post a Comment