Tuesday 25 December 2012

BAKHIL...??


http://www.ilmi-islam.com/wp-content/uploads/2012/10/BAKHIL_NERAKA2.jpg


Hati kita dilanda kebimbangan jika orang disekeliling kita mengatakan kita kedekut apatah lagi bakhil. Hal ini adalah kerana “bakhil” disinonimkan dengan konotasi negatif yang penulis kira difahami oleh semua orang.  Sukalah untuk penulis berkongsi satu hadis sumber dari Husain bin Ali r.a.memberitakan Rasulullah saw pernah bersabda..

 

“Orang yang bakhil itu ialah orang yang apabila disebutkan namaku di sisinya, maka dia tidak berselawat ke atas ku.” (Hadis riwayat Ahmad & Tirmidzi: Sahih)


Pengajaran hadis:

1. Allah swt sendiri para malaikat berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad saw dan Allah mengajak orang-orang yang beriman agar turut berselawat ke atas baginda.

2. Umat Islam digalakkan supaya mempunyai rasa cinta dan kasih yang tidak terhingga kepada Nabi saw dan mereka disuruh agar selalu berselawat ke atas baginda terutamanya pada malam dan hari Jumaat,juga apabila nama atau kata ganti nama baginda disebut, ditulis atau dibacakan.

3. Oleh itu,moga Allah hindarkan kita daripada menjadi tangkai jering untuk berselawat ke atas baginda,yang mana hati seorang mukmin seharusnya sangat peka telinga dan ringan lidahnya apabila terdengar nama atau kata ganti nama baginda disebut,ditulis atau dibacakan.

Sekecil-kecil perkara yang nampak mudah,tapi kadang-kala sukar untuk dilakukan..

Wallahu’alam

 http://familiazam.com/imej/akibat-bakhil.jpg


No comments:

Post a Comment