Thursday 4 October 2012

DAN TIDAK AKAN HILANG LENYAP DARI PENGETAHUAN TUHANMU.. SESUATU..




Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di bumi atau di langit”


Tidak ada yang jauh bagiNya, tidak ada yang ghaib tersembunyi daripadaNya tidaklah luput dari pengatahuan Ar Rahman baik di langit mahupun di bumi semuanya itu adalah dibawah lingkungan dan peraturan dari Zat yang Maha Kuasa.


“Dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan tidak ada yang lebih besar melainkan semuanya tertulis dalam kitab yang terang nyata”


Bermula sekecil-kecil persoalan sehingga sebesar-besar persoalan semuanya itu tertulis dalam Kitab yang nyata iaitu Al Quran Qadim baik yang nyata maupun yang ghaib dan kenyataan ini baru dapat setelah diselidik dan diamalkan. Ayat ini menambah teguh kepercayaan kita bahawa Al Quran memang wahyu Ilahi. Sampai kepada yang halus tersembunyi pun sampai kepada pengetahuan Tuhan diatur sempurna sekali oleh Ar Rahman. Walhal segala jenis persoalan kehidupan semuanya tertulis didalam kitab Al Quran. Itulah Mukjizat yang paling Agung dari Ar Rahman.

 Pemberi khabar takut dan khabar gembira bagi kaum yang beriman.

Oleh itu maka di dalam segala kegiatan hidup kita tidak dibolehkan melepaskan ingatan kita kepada Ar Rahman sehingga apapun malapetaka melanda namun jiwa kita bersedia menghadapinya, maka kembalilah kepada Al Quran dan penyaksian Ar Rahman. Di sini letaknya kekuatan itu, sehingga jiwa sekali kali tidak merasa sepi. Dan kita tidak dibiarkan terkapai-kapai sendirian.

Orang-orang yang telah kami berikan al kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.

MAHA BENAR ALLAH & FIRMAN-NYA YANG MAHA AGUNG .... ^^,

No comments:

Post a Comment