Thursday 4 October 2012

BERSAKSIKAN AL-QURAN SETIAP KERJA YANG INGIN KAMU LAKUKAN.. AL-QURAN AKAN MENJADIKAN SAKSI DARIPADA PIHAK TUHANMU



Dan tidaklah engkau dalam menjalankan sesuatu urusan, dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau suatu ayat dari Al Quran, dan tidaklah kamu dalam mengerjakan sesautu amal usaha, melainkan adalah Kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya. Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di bumi atau di langit, dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan tidak ada yang lebih besar melainkan semuanya tertulis dalam kitab yang terang nyata.Qs:10:61

Dan tidaklah engkau dalam menjalankan sesuatu urusan...

Persoalan dan urusan-urusan penting yang sentiasa dihadapi oleh hamba-hambaNya, baik urusan kemasyarakatan, rumah tangga, Pemerintahan, Peperangan perdamaian yang sentiasa selesai suatu persoalan datang pula persoalan lain yang baru. Manusia sentiasa diburu persoalan.

Dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau suatu ayat dari Al Quran..

Iaitu dari persoalan yang engkau hadapi itu, wahai hamba-hambaKu, Aku berikan bimbingan untuk mengatasinya dengan wahyu Al Quran, lalu engkau baca mana-mana ayat dari Al Quran dan engkau perhatikan.

 Dan tidaklah kamu dalam mengerjakan sesuatu amal usaha..

Maka terhadap seluruh persoalan yang dihadapi hamba-hambaNya setiap Ayat yang dibacanya itu. Setiap amal usaha hendaklah dimulakan dengan membaca dari satu Ayat barulah ia dikira sebagai amal kebajikan. Tanpanya ia dijadikan amal yang disangka baik itu, bagaikan debu yang berterbangan...

Melainkan adalah Kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya..

Bagaimana hamba-hambaNya menhadapi persoalan?.
Bagaimana sikap hambaNya ketika Ayat dibaca. Bagaimana cara hambaNya mengamalkan segala yang telah diberikan Petunjuk oleh Ar Rahman ?.
Adakah menjadi perhatian ?
Perhatian kamu kepadaNya. Semuanya itu diketahui oleh Tuhan Ar Rahman. Dan menjadi perhatian pula dariNya yang akan menyaksikan segala amal perbuatan kamu dari Ayat-ayatNya.
Iaitu setiap amal yang baik hendaklah memulakan dengan bersaksikan Ayat-ayatNya terlebih dahulu, tampanya amal tadi tidak dikira.
Yang timbul dari semangat dan kesedaran adalah sambut menyambut dengan perhatian Ar Rahman kepada kita melalui KitabNya. Kita tertarik dengan petunjukNya dan Ar Rahman pun menyambut hambaNya dengan Redha.

Sesungguhnya yang demikian itu pasti terjadi, pertengkaran penghuni neraka.

Katakanlah "Sesungguhnya aku hanya seorang pemberi peringatan, dan sekali-kali tidak ada Tuhan selain Allah Yang Maha Esa dan Maha Mengalahkan.

Tuhan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya Yang Maha Perkasa lagi Maha Pengampun." Katakanlah: "Berita itu adalah berita yang besar, yang kamu berpaling daripadanya.

Aku tiada mempunyai pengetahuan sedikitpun tentang al mala’ul a`la itu ketika mereka berbantah-bantahan. Tidak diwahyukan kepadaku, melainkan bahwa sesungguhnya aku hanyalah seorang pemberi peringatan yang nyata"

MAHA BENAR ALLAH & FIRMAN-NYA YANG MAHA AGUNG ... ^^,




No comments:

Post a Comment