Thursday 4 October 2012

AL-QURAN PERLU DIBACA SETIAP SAAT... TIADA YANG LEBIH BENAR DARIPADA QURAN YANG ADA DISISI KITA SEKARANG INI

Di sini terdapat ikhtiar manusia, dan itu terasa sendiri oleh diri masing-masing. Kekayaan jiwa yang terpendam dalam diri/batin kita, tidak akan terkeluar kalau kita sendiri tidak berikhtiar dan berusaha, kesilapan kita mengambil jalan yang salah menyebabkan kita dapat terjerumus kejurang malapetaka.

Ibarat memandu kereta dengan tidak berhati-hati pada selekoh yang bahaya, lalu kereta terbabas masuk gaung, maka keterbabasan masuk gaung itu tidak dapat ditahan lagi, kita harus berusaha sendiri mengubah nasib kepada yang lebih baik, mempertinggikan mutu diri dan mutu amal.

Melepaskan diri dari diperhambakan oleh dari yang selain Ar Rahman kita harus berusaha mencapai kehidupan yang lebih bahagia dan lebih maju. Kita mesti insaf bahawa tenaga kita sebagai insan amat terbatas. Kita diikat oleh ruang dan waktu, iaitu ruang yang sempit dan waktu yang terbatas.

Di samping amal yang dikerjakan menurut kesangupan dan takdir untuk kita, adalah diingatkan ada lagi takdir di dalam alam ini, yang dijadikan Tuhan yang kadang-kadang bertemu dengan apa yang kita kehendaki dan kadang-kadang bertentangan dengan kehendak naluri kita.

Sebagai contoh kita periksa injin kereta, kita isi minyak penuh dan kita pandu kereta itu ke satu tujuan, menurut metamatik kita akan sampai pada tujuan kita pada pukul satu, maka janganlah lupa mengatakan kata yang penting iaitu “Insya Allah” kita akan sampai pada pukul satui jangan dipastikan.

Sebabnya dengan tidak disangka-sangka atau hujan lebab/tanah runtuh, lalaian memandu sehingga terlangar orang dan terpaksa berurusan dengan Polis terlebih dahulu atau sekurang-kurangnya tayar pancit terkena paku. Semua itu adalah kemalangan yang tidak dapat dielakkan dan tidak masuk perkiraan kita pada permulaan perjalanan.

Contoh yang kecil ini kita kiaskan kepada yang lebih besar, kita percaya kepada Takdir iaitu di dalam perjalanan hidup kita akan bertemu dengan malapataka yang tidak kita sangka-sangka. Ia datang di tempat yang kita tidak sangka.

leh itu maka di dalam segala kegiatan hidup kita tidak dibolehkan melepaskan ingatan kita kepada Ar Rahman sehingga apapun malapetaka melanda namun jiwa kita bersedia menghadapinya, maka kembalilah kepada Al Quran dan penyaksian Ar Rahman. Di sini letaknya kekuatan itu, sehingga jiwa sekali kali tidak merasa sepi. Dan kita tidak dibiarkan terkapai-kapai sendirian.

 Inilah rahsia ahlulbait..   dan janganlah kamu mengikuti apa yg kamu tak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan & hati, semuanya itu akan dipersoalkan…

sebenarnya, al quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi ilmu. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat kami kecuali orang-orang yang zalim.

 suatu kitab yang ayat-ayatnya disusun dengan rapi serta dijelaskan secara terperinci, yang diturunkan dari sisi (Allah) yang maha bijaksana lagi maha tahu..

 jika mereka yang kamu seru itu tidak menerima seruanmu (ajakanmu) itu maka ketahuilah, sesungguhnya al quran itu diturunkan dengan ilmu Allah, dan bahwasanya tidak ada tuhan selain dia, maka maukah kamu berserah diri ..

maka apakah mereka tidak memperhatikan al quran? Kalau kiranya al quran itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapat pertentangan yang banyak di dalamnya.

Hati yang suci selalu akan mudah menerima sesuatu yang suci,Al-Qur'an adalah Kitab yang Suci maka ia terpelihara pada hati yang suci..

 Malaikat-malaikat]yang memikul ’Arsy dan malaikat yang berada di sekelilingnya bertasbih memuji Tuhannya dan mereka beriman kepada-Nya serta memintakan ampun bagi orang-orang yang beriman seraya mengucapkan: "Ya Tuhan kami, rahmat dan ilmu Engkau meliputi segala sesuatu, maka berilah ampunan kepada orang-orang yang bertaubat dan mengikuti jalan Engkau dan peliharalah mereka dari siksaan neraka yang menyala-nyala.

Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.

MAHA BENAR ALLAH & FIRMAN-NYA YANG MAHA AGUNG .... ^^,




No comments:

Post a Comment