Sunday 30 December 2012

Muhasabah diri – kenapa cepat marah?





Mari kita bermuhasabah diri, kenapa kita cepat marah atau cepat naik darah atau baran? Sebelum mendidik hati supaya tidak cepat marah, kita perlu tahu puncanya supaya mudah ditangani atau dirawat.

Di antara punca cepat marah yang biasa ialah:

1. Tidak dapat mengawal emosi

Orang yang cepat marah adalah orang yang tidak dapat mengawal emosi dan membiarkan perasaan marah menguasai dirinya. Orang yang cepat marah mudah diperbodoh-bodohkan atau dimain-mainkan oleh orang lain, iaitu dengantidak keruan dan tidak lagi berfikir panjang.

2. Kurang sabar

Hati yang kurang sabar selalu cepat saja melenting apabila berhadapan dengan kata-kata atau tindakan-tindakan pihak lain mencabar kesabarannya. Oleh itu, perlulah dilatih hati supaya lebih bersabar dan berfikir berulang-ulang kali sebelum mengeluarkan kata-kata kesat bagi memuaskan hati yang sedang marah.

Orang yang kurang sabar mengidap sesuatu penyakit yang kronik atau orang yang kemahuan/kehendak yang tidak kesampaian juga boleh menyebabkan seseorang itu cepat marah atau baran.

3. Ego, bangga diri, riak dan merasa diri lebih hebat daripada orang lain

Orang yang cepat marah juga disebabkan oleh ego. Orang ini akan rasa tercabar apabila dipersenda-sendakan. Ia akan rasa kalah dan tidak dihormati. Orang yang mempunyai sifat-sifat ego, bangga diri dan riak merasa dirinya lebih hebat daripada orang lain. Oleh itu, ia akan cepat marah sebab ia tidak mahu dipandang rendah, benci apabila tidak dihormati, merasa terhina apabila terjumpa orang yang lebih hebat daripadanya. Marah sebegini biasanya wujud dalam bentuk emosi tidak puas hati.

4. Berfikiran negatif

Orang yang berfikiran negatif ialah orang yang memandang buruk terhadap sesuatu, bersangka buruk pada orang lain serta bertanggapan buruk terhadap apa jua perkara. Orang seperti ini cepat marah kerana dihatinya tidak wujud istilah maaf. Ia tidak mahu memberi maaf dan malu untuk meminta maaf kerana merasa ia saja yang betul, walaupun kadang-kadang dalam hati kecilnya mengaku akan kelemahan diri, tapi disebabkan ego diri atau takut maruah tercabar, ia tiak akan minta maaf walaupun berada di pihak yang salah.

 
5. Berdendam

Jika seseorang itu masih menyimpan perasaan dendam atau irihati kepada seseorang lain, ia akan cepat naik darah atau marah walaupun hanya disebabkan oleh kesilapan yang sedikit, yang pada mata kasar boleh dimaafkan saja.

Bagaimana pula menangani masalah cepat marah secara total dan berpanjangan?

* Di antara kaedah biasa yang boleh digunakan ialah dengan dengan mempelajari dan mengamalkan ilmu agama, terutamanya ilmu tasawuf, untuk membersihkan hati daripada segala sifat mazmumah, termasuk sifat cepat marah ini. Untuk menghilangkan perasaan marah, ia perlu disertai dengan hati yang redha, tawakal dan qanaah. Ini semua memerlukan latihan batiniah, ia tidak boleh berubah dalam masa yang singkat.

Apabila telah diketahui punca kemarahan tersebut, carilah jalan untuk mengatasinya, walaupun secara perlahan-lahan, nanti akhirnya akan berjaya juga.

* Membaca Al-Quran dengan memahami makna, berzikir dan bersolawat juga dapat melembutkan hati yang keras dan secara tak langsung dapat melunakkan hati dan mudah menjadi pemaaf tanpa ada rasa marah dan dendam.

* Sentiasa bermuhasabah diri, jika boleh muhasabah diri setiap malam sebelum tidur. Ulang tayang balik dalam pemikiran kita apa yang dilakukan sepanjang hari. Cari di mana kelemahan dan pencapaian pada hari tersebut. Jika masih lemah, dalam kes ini, masih cepat marah maka carilah puncanya dan tangani puncanya dahulu dengan cara yang bijak.


Semoga tips yang diberikan bermanfaat….



2 comments:

  1. Saya minta izin cnp entry ini. Entri ni sgt menarik utk dikongsi dgn org lain yg mudah marah.tq

    ReplyDelete