Wednesday 31 October 2012

WUDHU'




Ada tujuh perkara yang membatalkan wudhu':
1. Buang airbesar
2. Buang air kecil
3. Kentut
4. Tidurlelap sehingga mata tak melihat dan telinga tak mendengar
5. Hilang akal lantaran gila, pengsan atau mabuk
6. Istihadhoh ringan, sedang dan berat (bagi wanita)
7. Janabah atau semua hadas yang membatalkan mandi.

* Wudhu' itu sendiri hukumnya sunnat dan akan menjadi wajib disebabkan perkara-perkara berikut:

a) Kerana suatu shalat yang wajib; atau sholat ihtiyat wajib; atau sholat qodho' yang terlupa; atau sholat sunnat.
b) Kerana tawaf wajib yang didahului ihram.
c) Kerana nazar ingin berwudhu'
d) Kerana ingin menyentuh tulisan AlQuran; dan ihtiyat wajib kerana ingin menyentuh nama Allah dan sifatNya; nama para nabi dan imam serta Siti Fatimah az-Zahro' as.
MASALAH-MASALAH WUDHU'

* Apabila anggota wudhu' dibalut kerana luka dsb , jika ianya bagian dari anggota yang wajib dibasuh (seperti muka dan tangan) maka ia wajib dibasuh jika mampu. Begitu juga dengan anggota yang disapu atau diusap. Tapi jika tak mungkin dilakukan, maka cukuplah dicuci atau disapukan air ke atasnya saja.

* Luka dan borok yang dibalut, atau bercak yang melekat pada anggota wudhu' yang kena air, hukumnya sama dengan dialas. Tetapi jika bercak yang melekat itu menghalangi sampainya air ke anggota wudhu' , maka mestilah dihilangkan terlebih dahulu, seperti cat, getah dsb. Dan jika tak dapat dihilangkan dengan segera, maka diwajibkan bertayammum.Danjika bercak tadi melekat pada anggota tayammum, maka ia diwajibkan berwudhu' dan bertayammum. Tapi jika tidak berbalut, maka cukuplah hanya dicuci di sekelilingnya saja, namun berihtiyat sunnat menyapukan air ke atasnya kalau dapat.

* Bagi yang yakin bahwa ia telah berwudhu', lalu timbul syak apakah telah terjadi hadas yang membatalkan atau tidak, maka hukumnya ia masih dalam keadaan berwudhu'. Dan jika terjadi sebaliknya, yakni ragu-ragu apakah ia telah berwudhu selepas melakukan hadas tadi atau pun belum, maka hukum kan yang ianya berhadas dan belum berwudhu'. Kalau yakin akan keduanya, tapi syak manakah yang lebih dahulu , maka hukumkan telah berlaku hadas dan wajib wudhu' semula.

* Boleh berwudhu' dengan air panas atau pun dingin

* Sebelum masuk waktu sholat wajib, maka niat wudhu' bukanlah untuk sholat yang wajib kemudian, tapi dengan niat lain, misalnya bemiat ingin sentiasa berada dalam keadaan berwudhu' saja.

* Dibolehkan berwudhu' walau badan terkena najis, selagi anggota wudhu' suci dari sebarang najis.

* Boleh berwudhu' di sungai yang besarjuga dari padang yang luas, walau milik orang lain selagi diketahui yang pemiliknya tak akan melarang atau pemilik masih kecil atau gila.

* Satu wudhu' adalah memadai untuk mensucikan hadas-hadas kecil yang banyak; sebagaimana satu mandi hadas adalah cukup untuk mensucikan hadas-hadas besar yang lain.

* Air-air berikut tidak najis dan tidak membatalkan wudhu':

1. Air wadi, yaitu cairan yang keluar setelah kencing.
2. Air mazi, yaitu cairan yang keluar di saat bercumbu
3. Air wazi, yaitu cairan yang keluar setelah keluarnya mani.

  • Jika tidak beristibro' dengan mengurut bahagian bawah zakar, lalu keluar air mani yang menimbulkan syak, maka batallah wudhu'nya dan ulangi semula.

ISTIBRO' DAN CARANYA

Istibro' ialah meyakinkan diri bahwa di saluran zakar tidak tersisa air kencing atau pun mani.

* Istibro' daripada najis mani adalah dengan melakukan kencing sebelum melakukan mandi janabah.

* Istibro' daripada najis kencing ialah mengurut bagian bawah zakar, dimulai dari pangkal saluran zakar ke arah batang zakar sebanyak tiga kali; lalu terus ke kepala zakar sebanyak tiga kali dan memerahnya tiga kali. Adalah lebh baik dilakukan agak lama sehingga yakin bahwa air kencing tidak lagi tersisa di dalam zakar.

* Wanita tidak perlu beristibro' dan basah yang keluar dari mereka tidak najis dan tidak perlu berwudhu'. Tetapi sebaiknya menunggu sebentar, kemudian melakukan dehem sambil memeras dan mencucinya.

* Faedah istibro' ialah: jika didapati basah sesudah melakukan istibro' kencing dan diragukan apakah ianya air kencing atau bukan , maka hukumnya bukan air kencing dan tidak perlu berwudhu' semula. Dan jika diragukan apakah yang keluar itu air kencing atau mani setelah istibro' mandi janabah, maka dihukumkan yang ianya adalah air kencing dan wajib wudhu' saja. Tapi jika ianya tidak beristibro', maka yang keluar dihukumkan sebagai air mani dan wajib mandi janabah semula.
 

No comments:

Post a Comment